fredag 3 oktober 2008

Problem

Eftersom Problem spelar på KB den 17:e oktober och jag diskuterade Problems nuvarande eventuella kvaliteter med en vän efter New Model Army-konserten, så kände jag för att spela de gamla Problemvinylerna ikväll, medan familjens flickor tittde på Idol.

När jag tar fram en vinylskiva brukar jag titta på vilka skivor som står före och efter den aktuella gruppen. I detta fallet var det Primal Scream och The Professionals (med Steve Jones och Paul Cook). Vad säger det? Ingenting förmodligen, men kan ge en vink om innehållet i resten av skivsamlingen eller ett uppslag till vad man ska spela nästa gång det är Idol på TV.

Lustigt är också att jag kom att tänka på att jag en gång kom på idén att Problemlåten 90 000 borde göras om till 112. En annan god vän (själv är jag för blyg) talade om detta, och sjöng en stump, för Stefan Ahlqvist som ju är frontfiguren i Problem men han blev rätt sur. Dålig stil. Jag träffade senare Stefan i samband med Sky Saxon-spelningen för ett par år sen på Loppen, men tog inte upp ämnet vidare.

Så kan det gå med en bra idé.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, så det kan gå!

Anonym sa...

Jag känner mig duktig nog att ha en gissning angående nästa Idol-avsnitt. Kan det möjligtvis vara The Clash som ska spelas?

Hannibal Hayes sa...

Tja, det blev inte så. Jag sov en stund under förra fredagens Idol. Jag brukar passa på att spela sånt som familjen inte riktigt gillar, och de gillar Clash... Det kanske blir Dead Moon, Problem (igen), Simple Minds, Alarm, Devo eller UK Subs. Jag kan återkomma med fakta efteråt. stundens stämning får avgöra. That´s the way it is!

Anonym sa...

Jag trodde mest det var Simply Red!

Hannibal Hayes sa...

Ja, du brukar tro det.