måndag 20 oktober 2008

No-Knead Bread

Att knåda deg är överskattat. Jag provade att göra knådfritt bröd, med fint resultat. Degen rörs bara ihop tills den blir slät. Den långa jästiden gör att det bildas glutentrådar utan knådning.




Receptet kommer från New York Times. Degen ska vara vek, men denna blev inte långt från flytande. Prova med en aning mindre vatten och lite mer mjöl. Emaljgrytan jag använde är knappt 3 liter och passade perfekt. Jag använde inte torrjäst utan istället 1/6 paket färskjäst, men så mycket behövdes inte visade det sig, och löste upp i vattnet.

3 cups motsvarar 7,2 dl, 1 5/8 cup = 3,9 dl, 450 degrees är 232°C.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som om bilderna är lite ur fokus. Kanske har du inte märkt det. Annars ser brödet fint ut.

Anonym sa...

Härligt att se! Stå upp i kampen mot knådmaffian. Låt oss tillsammans skapa en värld där ingen någonsin mer behöver knåda en deg!

Hannibal Hayes sa...

Ur fokus? Måste ha varit full... eller så använde jag mobilkameran.

No Knead Generation!

Anonym sa...

Varför vill dom att vi ska knåda? Varför stämmer bakrecepten aldrig? Jag anar en konspiration av bagare med mindervärdeskomplex.

Anonym sa...

Eller sura bagare som vill tvinga oss andra att köpa deras bröd bara för att de måste att stiga upp tidigt.

Anonym sa...

Sura bagare använder inte surdeg.

Jag är den glade bagarn' ifrån San Remo stad...