måndag 13 oktober 2008

Dan Baird och linssoppa

Igår fick jag höra att Dan Baird ska uppträda i Helsingör, av alla platser i regionen. När jag kollade upp det på hans hemsida visade det sig att konserten var den 10 oktober. Ja det besparade mig åtminstone en del tankekraft i och med att jag slapp fatta beslut om jag skulle ta mig dit, och i så fall hur. Minns att jag en gång såg Georgia Satellites på KB, efter det att Dan Baird slutat i bandet. Tror det kan ha varit –94 eller däromkring. Det var inget vidare. Dan Baird med Georgia Satellites, eller solo, har dock aldrig varit fel! Där ser man vad en person kan göra för ett band. Får väl se om han dyker upp en annan gång.

I dag lagade jag soppa av röda linser. Påminner om ärtsoppa, fast godare:

2 potatisar
2 gula lökar
3 dl röda linser
1,5 liter vatten (i form av svag buljong. Ta 2 grönsaksbuljongtärningar i brist på ”riktig” buljong)

Skala och dela lök och potatisar. Koka ovanstående i 20 min.

Smaka av med 1-2 tsk malen spiskummin, 1 krm kajennpeppar och pressad citron, ev. salt och peppar.

Tack för denna goda föda,
soppan blev gul fast linserna var röda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är verkligen en äkta poet!

Anonym sa...

Du skulle ha åkt till Helsingör, det var en av de bästa konserter jag set med Dan (Georgia Satellites inkluderat). En av Danmarks bästa rock recensenter tyckte likadant.

http://www.bt.dk/article/20081011/koncerter/81011035/

Hannibal Hayes sa...

Ja det borde jag nog... tyvärr hade datumet redan passerat när jag fick reda på det.