tisdag 2 december 2008

Gransoppa...

När jag letade sopprecept i Sveriges Radios arkiv, hittade jag ett recept på gransoppa. Låter rätt bizarrt... Jag tänker inte prova, men för den våglige ska jag återge receptet här:

Granbarrsoppa

4 portioner

6 dl granbarr
12 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
salt
muskotnöt
majsmjöl
3 dl grädde
5 cl torr sherry


Repa av och koka granbarren i vatten ca 25 minuter. Sila av barren. Ta lite av granbarren, ett par deciliter, och hacka dem. Häll tillbaka dem i soppan. Lägg i buljongtärningen, salta om det behövs. Krydda med lite muskot. Red soppan med majsmjölet och tillsätt grädden och sherryn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Då julen är slut
åker inte granen ut.
Barrsoppa å barkbröd tas till nåder
när lågkonjunkturen råder.

Hannibal Hayes sa...

Tuggummi gör vi utav kåda,
så länge finanstsunamin råda.

Anonym sa...

Ett trevligt trix
är att göra soppa som inte sticks.
Vatten, salt, linser och lök
koks snabbt ihop i var mans kök.

Hannibal Hayes sa...

Denna soppa heter väl mulligatawny,
telefonen är till hälften från Sony.

Anonym sa...

Det stavas "bisarr". Det borde till och med "Hannibal Hayes" veta (angående att rätta andras stavfel)

Hannibal Hayes sa...

Hej Linnéa!
Du har varit på stranden, tror jag.