fredag 19 december 2008

Recept på klenäter

Klenor (klenäter) kan man göra exempelvis till jul. Jag har provat ett antal recept, men de här som är gjorda efter ett modifierat recept som jag fått från min mor blir godast tycker jag:

1 1/4 dl socker och 3 ägg vispas ihop.
Blanda i 100 g rumsvarmt smör, 1 msk vaniljsocker, lite salt, 8 1/3 dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver och 3 msk mjölk.

Dessutom ska man ha i rivet skal från 1 citron, citronsaft, samt en msk konjak om man vill. Tar man både citronsaft och konjak, som jag gör, brukar man behöva ha något mer mjöl.

Knåda ihop degen och låt den vila i kylen en timme eller så.

Kavla ut lite i taget till ungefär 3 mm tjocklek och ta ut 3 gånger 10 cm rutor med en degsporre. Sporra ett längsgående jack och dra genom ena kortsidan.

Värm fett i en gryta. Det klassiska är kokosfett, men jag använder rapsolja. Värm till 160-170 grader. Använd en termometer! Lägg i några klenor i taget med en hålslev och fritera tills de är lagom bruna. Det tar någon minut. Vänd dem en eller ett par gånger när de friteras.

Låt dem svalna på galler. Frys de som inte ska ätas inom någon dag. De håller inte smaken och sprödheten speciellt länge om de ligger i rumstemperatur.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha jaha. Hur många tyade du att göra?

Hannibal Hayes sa...

Också en fråga. Tror att det blev 74 stycken. Igår (fredag) gjorde jag 125 köttbullar.