torsdag 20 maj 2010

Röka sill i röklåda

Nu har jag provat att röka sillfiléer i röklådan. Det fungerade men att börja röka mat är för den oerfarne mer experiment än matlagning. Men det gör ju bara hela saken roligare! Jag hade tänkt lägga filéerna i mättad saltlag (som blev över från försöket att tillverka flingsalt...) i 10 minuter men då jag samtidigt pratade i telefon med en av skribenterna på Kionjo, blev det typ en halvtimme istället. Trots att jag spolade av dem ordentligt så blev de lite väl salta. I ett annat recept läste jag att hela fiskar bör rökas i en timme så jag tänkte att en halvtimme skulle vara lagom. Det var det inte. 15-20 minuter hade nog räckt, nu blev de lite väl hårda. Så här ska jag göra nästa gång jag röker sillfilé, visare av erfarenheten:

Klappa med salt, eller lägg i mättad slatlag. 10 minuter.

Spola av filéerna, lägg att torka på en tidning, först med skinnsidan upp sen andra sidan.

Peppra samt strö på gräslök eller andra kryddor (inte salt).

Lägg ihop två och två.

Röka i 15 minuter, och kolla sen om de är färdiga. Det bör de vara, annars röka några minuter till.

Inga kommentarer: