torsdag 15 april 2010

Friterade kycklinghjärtan

En tanke har gnagt i mig sedan jag åt friterad broccoli på den vegetariska kinesrestaurangen Vegegården i förra veckan: Det borde gå bra att fritera kycklinghjärtan, de är precis lagom stora! Jag beslöt mig för att prova, och det blev som väntat kanongott.

Jag gjorde så här:

Handlade 250 gram färska kycklinghjärtan för 8.50 på Abdos. Räcker för 2-3 personer.

Blandade till en frityrsmet med följande proportioner (jag gjorde hälften, vilket räckte bra).
150 g vetemjöl
5 msk majsmjöl
1,5 tsk bakpulver
1,3 dl vatten
0,5 tsk salt
2 msk olja

Sikta mjölet och rör i bakpulvret. Blanda i lite vatten i taget. Gör inte smeten för tunn, då fastnar den inte. Låt stå och svälla i 30 min. Rör i salt och olja innan det ska friteras.

Se till att kycklinghjärtanen är torra. Klappa dem i currypulver och ev en aning salt. (Var försiktig med saltet, tänk på att även smeten är saltad!)

Fritera i c:a 180 grader i 4-5 minuter. Låt dem rinna av och svalna något på ett hushållspapper på en tidning, eller lägg på galler.
Koka gärna lite ris och gör en sötsur sås att ha till!



1 kommentar:

Martin sa...

Bra jobbat. De ser proffsiga ut!