fredag 11 juli 2008

Ont i armarna och blåbärskaka

Nu är jag trött och leabruden (ledbruten på skriven svenska), minsann. Efter att ha morgontränat och sen gått i täta busksnår i flera timmar, besökte jag kolonilotten. Där fick jag av en trevlig granne låna en rostig häcksax och satte därmed igång med att klippa elva meter av hög vildvuxen ligusterhäck. Lätt som en plätt trodde jag. Två timmar senare var det färdigt! Sent omsider hemma satte jag igång med att baka en utlovad blåbärskaka till eftermiddagstéet. Såhär går det till:

Blanda ihop:
65g mjukt smör
65g socker
150g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
Tryck ut i en springform så att degen täcker botten och kanter. Ställ i kylen och sätt på ugnen, 225°. När ugnen är varm, förbaka i 15 minuter

Kläm ihop till en klumpig konsistens:
150g vetemjöl
75g mjukt smör
75g socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

I med 500g blåbär i den förbakade underdelen. Pudra gärna lite potatismjöl i botten och bland bären, så blir innehållet stabilare. Smula ut det klumpiga över bären.

In i ugnen 200-225°, 40 minuter eller mer tills det verkar färdigt. Vispgrädde till blir bra. Så ut i skogen och plocka blåbär nu! Annars funkar det med björnbär eller klarbär också!

Inga kommentarer: