onsdag 18 juni 2008

Stuvad kebab

Alltemellanåt kommer jag på en maträtt som jag tycker skulle vara värd att prova. Kruxet är att det ingår i konceptet att övertyga resten av familjen att det skulle vara gott med, i det här fallet, stuvad kebab. Kebabkryddad ragu låter till exempel godare än stuvad kebab... Nåväl, gott blev det iallafall så jag ska inte låta receptet hamna i historiens skräpkammare utan istället dela med mig på detta sätt:

Använd en stekgryta eller, som jag, stek i panna och lägg över i en gryta efterhand.

Strimla kött i lagom mängd. Bryn och krydda rikligt med kebabkryddblandning (Märket Vincent´s är bra). Pudra över mjöl, 2-3 msk om det är till 4 personer. Lägg över i en gryta. Hacka lök, gärna färsk så här års. Bryn och lägg över i grytan. Hacka paprika och lägg i grytan. Prova gärna inlagd paprika istället för färsk! Häll på lite vatten så det knappt täcker och låt puttra en kvart. Droppa i lite kalvfond och häll på grädde. Koka upp, så är det färdigt!

Servera med bröd, ris eller bandspaghetti.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag använder alltid inlagd lök istället för färsk. Jättegott!