torsdag 24 april 2008

Äppelskivejärn


Nu har jag varit på "Jesushjälpen" igen och den här gången slog jag till direkt! En annan kökspryl som jag varit ute efter ett tag är nämligen ett äppelskivejärn, och ett sådant hade de för endast 30 pix!

Så nu är det bara att hitta ett recept och dra igång. Som alla vet har detta bakverk ingenting med äpplen att göra. Jag ligger inne med några recept, men har av naturliga skäl inte provat dem. Pudra med florsocker och servera med sylt.

Farmors äppelskivor
Ingredienser för 40 st:
180 g smält smör
½ l ljummen mjölk
½ kg vetemjöl
2 msk socker
6 ägg
50 g jäst
rivet citronskal av ½ citron

Blanda allt och vispa lätt.
Jäs i en halvtimme.
Baka i smält smör, vänd så de blir sfäriska.

För den som lider av beachpanik kan jag meddela att det ska bli gott även med minimjölk och bakpulver, bakade i olivolja...


Gammeldags äppelskivor
Ingredienser:
250 g. vetemjöl
2 ägg, delat på gula och vita
4 dl. lättmjölk
1 1/2 msk socker
1 tsk.salt
1 tsk. bakpulver

Vispa vitorna hårt
Vispa ihop äggula, mjölk, socker och salt.
I med mjöl och bakpulver
Vänd ner äggvitorna

Baka i något fett i uppvärmd äppelskivepanna. Fyll till 2/3, vänd med gaffel så de blir sfäriska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Naaaw!