onsdag 5 november 2008

Rimmad fläsklägg och rotmos

Läste i någon blaska igår att "folk" inte kan koka kött. Fånigt, tänkte jag. Det handlar om att stoppa kött i en gryta, hur svårt kan det bli? Nu när jag lugnat mig lite tänkte jag att jag ju kan beskriva för den eventuelle på detta kokkonstens område okunnige läsaren hur man gör:

Köp en rimmad fläsklägg (ligger oftast i kylen med förpackat fläsk) Den jag handlade i söndags var på 1,6 kg och räckte till två vuxna och två barn, ben och svål äter man ju inte. Genom att koka läggen dagen innan den äts, fördelar man tiden från ätdagen!

Stoppa läggen i en gryta och fyll på med vatten så att det täcker. Lägg i ett lagerblad, några vitpepparkorn och några kryddpepparkorn. Salta inte, rimmat kött är redan saltat!

Låt koka upp och sedan sjuda i två timmar. Det kan eventuellt behövas fylla på lite vatten om det kokar bort alltför mycket. Nu är den färdig! Ställ ut på balkongen, eller kyl hela grytan i vattenbad så att den blir sval. Ställ i kylen.

Nästa dag gör man rotmos. Skala och dela en kålrot, några morötter, sex-åtta potatisar och en bit rotselleri. Koka i spadet från fläskläggen. Detta har nu fått geléartad konsistens men smälter när det blir varmt. Smaka så det inte är för salt, ta i så fall lite vatten också.

Ta under tiden av köttet från läggen. Släng svål och ben, vilket tyvärr är det mesta. Lägg köttbitarna i en form, sleva över spad, och värm i ugnen så länge.

När rötterna är mjuka, efter en tjugo minuter, så häll av kokspadet och spara det! Mosa med en potatisstöt. Det kan gärna vara bitar kvar. Späd med en del av kokspadet så att det blir bra konsistens.

Klart! Lägg upp och ät. Strö gärna hackad persilja på moset och servera senap till köttet.

1 kommentar:

Anonym sa...

VA! Använder man inte rotmosmix när man gör rotmos?